Wandelend door Ypenburg-Oost en Nootdorp

Ook in de grote VINEX-wijk Ypenburg moest natuurlijk een wandeling komen, dat spreekt vanzelf ! Omdat ik deze nieuwbouwwijk nauwelijks ken had ik veel tijd en meerdere verkenningen nodig om tot een aanvaardbare wandeling te komen, die veel natuur en ook wel architectuur laat zien. Maar het is gelukt, en het zijn zelfs 2 wandelingen geworden. Dit is de tweede, door het oostelijke deel van Ypenburg en vooral door Nootdorp, dat eigenlijk versmolten is met de VINEXwijk Ypenburg. We starten bij de halte Gruttosingel van de tramlijnen 15 en 19, waar in de buurt ook wel een parkeerplaatsje te vinden is. Vanaf de tramhalte lopen we langs het water van de kaarsrechte, lange Nootdorpse Landingsbaan tot de eerste brug, bij de tramhalte Scholekstersingel. Hier kunt u eventueel overgaan op de wandeling Ypenburg-West, zodat u de twee wandelingen achter elkaar loopt (zie de wandeling Ypenburg-West). Als u toch gewoon deze wandeling wilt blijven doen, steekt u de brug over en gaat rechtdoor de Fellowshiplaan in. Het uitzicht op de brug is al indrukwekkend, zie de foto hiernaast.

De Fellowshiplaan geeft een goede indruk van de afwisseling in architectuur in deze wijk. Hier rijtjeshuizen en veel twee-onder-een-kap woningen. We bereiken de Kortelandseweg. Dit is eigenlijk het verlengde van de Veenweg, een heel oude weg die al bestond lang vóór de woonwijk Ypenburg werd ingericht. Dit is goed te zien aan de structuur van de weg (hier: een fietspad) en de oude boerderijen en huizen die de weg omzomen. We kunnen slechts korte tijd genieten van de weg, want al spoedig gaan we een andere kant op. Maar niet getreurd: richting het einde van de wandeling zullen we nog een stuk over de historische en fraaie Veenweg wandelen. De foto hiernaast geeft alvast een goede indruk.

We gaan rechtsaf en lopen over een dijkje langs een sloot, en nadat we een straat zijn overgestoken vervolgen we deze landelijke route, die na heftige regen zelfs wat modderig kan zijn. Het routegedeelte is echter slechts kort, dus dat is te doen. Maar wel mooi, want het paadje oogt landelijk en aan het eind moeten we zelfs twee klaphekjes door, teken van het rustieke karakter van dit gedeelte van de wandeling ! We bereiken de Brasserskade, die hier overgaat in de Molenweg. De Brasserskade is ook al een eeuwenoude straat, maar dat is niet op alle plekken te zien.

Nu volgt een lang stuk over de Dwarskade, ook al een oude weg die hier lag láng voordat de nieuwbouwwijk werd gebouwd. Het landelijke karakter is nog goed te zien aan het water en de oude boerderijen en huizen. We steken de Brasserhoutweg over en gaan gewoon rechtdoor, totdat we tegen de ‘pure natuur’ van de Delftse Hout aanlopen. Hier zijn we pas echt helemaal de stad uit, hier is het écht landelijk ! Dat is op bijgaande foto goed te zien.

We kiezen het Hazepad, maar dan letterlijk. Niet lang daarna volgt nog zo’n landelijk stuk over het hoog gelegen wandelpad dat ons langs de rand van Nootdorp voert, met aan de ene kant een weiland en kassen, en aan de andere kant, even verderop te zien, de grote Dobbeplas, een recreatieplas. We volgen dit pad tot de molen ‘Windlust’, waarna we al snel weer in de nieuwbouwwijken van Nootdorp belanden.

Helaas volgt nu een wat minder interessant gedeelte van de wandeling, door wat oudere, maar vriendelijke, nieuwbouwwijken van Nootdorp, waar het lastig is échte, grotere groenstroken te vinden dus heb ik de wandeling zoveel mogelijk langs plantsoenen en water laten lopen. Pas bij het Veenpad, als we de snelweg A12 al enigszins naderen, wordt het wat groener, en we zijn op weg naar een verrassing: Zonnehof, een apart nieuwbouwcomplex, omgeven door water, gebouwd ‘in de hoogte’, als een soort groot, modern hofje. Hoewel de borden ons niet echt uitnodigen (waarom ?) nemen we toch even een kijkje, maar daarvoor moeten we wel een steile trap beklimmen en later weer afdalen. Het is echter de moeite waard. Bijgaande foto geeft een indruk. Op de achtergrond de toren van de Bartolomeuskerk, waar we zo dadelijk langs lopen.

Een ommetje via een bruggetje en een kort straatje brengt ons naar de Veenweg, die we al eerder hebben gezien maar dan aan de andere kant van Nootdorp. Aan de overzijde oude boerderijen en huizen, en er is geen enkele mogelijkheid daar de wijk door te steken richting Ypenburg: blijkbaar allemaal privé-percelen en geen straat. Pas voorbij de Bartolomeuskerk kunnen we rechtsaf. De kerk stamt uit 1871 en werd gebouwd door Margry, een leerling van de beroemde kerkenbouwer Cuypers. Typische neogotiek uit het eind van de 19e eeuw, zoals er in de omgeving van Den Haag vele kerken te vinden zijn (waren ?). De kerk werd in 2013 gerestaureerd, ernaast staat het Jozefhuis. Zie de foto’s hier onder.

Vanaf de Veenweg belanden we snel in geheel andere sferen: een landelijk pad op een dijkje langs water, maar de landelijke illusie wordt snel verstoord door de gigantische nieuwbouw in de omgeving: vooral rechts staan hier (o.a.) grote woontorens, lekker dichtbij het Station Ypenburg en de snelweg A12. Het heeft wel iets, dat is zo, maar of ik het echt móói vind ??? In ieder geval is hier genoeg te zien, en er zijn vele open plekken en groene stukken en  er is water alom.

Eindelijk belanden we weer in Den Haag, verreweg het grootste stuk van de wandeling bevindt zich dus op Nootdorps grondgebied. Omdat Ypenburg en Nootdorp naadloos in elkaar overgaan is dat op de wandeling nauwelijks te merken. We gaan linksaf en langs het Montaigne Lyceum komen we bij de trambaan en de Laan van Nootdorp. Via de Weidevogellaan met aardige architectuur bereiken we de Gruttosingel en linksaf bereiken we het beginpunt van de wandeling. De Gruttosingel (aan de andere zijde heet het Karekietsingel) is weer zo’n typisch voorbeeld van een Ypenburgse singel met water, riet en fraaie huizen. De twee wandelingen op Ypenburg hebben ons veel groen en mooie architectuur gebracht, we kunnen wel concluderen dat het een geslaagde VINEX-wijk is geworden.

Deze wandeling heeft een lengte van 7,9 km.

Horeca onderweg: geen. De dichtstbijzijnde horecagelegenheid is te vinden in het Winkelcentrum Nootdorp. Vanaf de kruising van de Meidoornlaan en de Koningin Julianastraat bent u hier ca. 300 meter van verwijderd.

ATTENTIE: Waar u vanaf de Nootdorpse Landingsbaan over de brug linksaf de Fellowshiplaan in gaat (dus al snel na het begin van de wandeling) kunt u desgewenst deze wandeling ook combineren met de wandeling Ypenburg-West, want die komt hier langs: ga in dat geval niet linksaf de brug over, maar bij de tramhalte rechtsaf de Scholekstersingel in – zie de tekst van de wandeling Ypenburg – West. De totale wandeling is dan ca. 15 km lang.

Tekstbronnen: Diverse uitgaven met betrekking tot Haagse natuurgebieden, uitgaven van de Dienst Stadsbeheer van de gemeente Den Haag; Wikipedia; diverse bronnen van Haagse instanties, verenigingen etc.

Speciale dank aan wijkbewoonster Sybille Picard, die me van tips kon voorzien waar het mooi wandelen is in Ypenburg.

Klik op onderstaande link om de beschrijving van de wandelroute te downloaden.

Download pdf-bestand voor volledige routebeschrijving: Ypenburg_Oost